‘Ik doe er toch niks mee’

Ik had een heftige discussie met mijn klas over de Nederlandse taal. Veel leerlingen vinden Nederlands lastig en ingewikkeld. Grammatica en spelling vinden ze maar onzin. Vragen beantwoorden bij een tekst gaat ze iets gemakkelijker af want ze kunnen gokken bij de antwoorden. Ze maakten opmerkingen als ‘de leraar aardrijkskunde weet wel wat ik bedoel’ en ‘namen hoef ik niet goed te schrijven, daar doe ik later toch niks mee’.

Vragenlijst

In de vragenlijst Heb jij moeite met taal? hebben de meeste leerlingen het vakje ‘soms’ aangekruist. Kennelijk twijfelen leerlingen of ze taal wel of niet moeilijk vinden.

Uit het hoofd leren

Leerlingen compenseren hun taalproblemen door alles uit het hoofd te leren maar zodra het een beetje anders wordt gebracht, raken ze in paniek.

Andere collega’s hebben de vragenlijst Hebben je leerlingen moeite met taal? ook doorgenomen en plaatsten enkele opmerkingen zoals:
•    Er wordt slecht en snel gelezen.
•    De opdrachten worden niet geanalyseerd.
•    De woorden in de tekst zijn te moeilijk of ze nemen niet de tijd om de tekst te lezen.

Conclusie

We moeten leerlingen zien te motiveren om iets aan hun taal te doen. Maar eerst moeten ze beseffen dat het nodig is.